Artiklen fra Gazeta Wyborcza
af Patrycja Maciejewicz
For massager, plastik kirurgi og nye tænder har udlændingene i løbet af sidste år brugt herhjemme i det mindste 65 mio. dlr. I år skal de bruge min. en tredjedel mere. Og hvis vi lancerede os bedre...
(...)
Verden har opdaget den medicinske turisme for længe siden. Gennem årene har patientgrupperne strømmet til Thailand og Indien – de internationale ledere på dette marked. De får deres tænder indsat, næser korrigeret og fedt afsugt, dog beslutter de sig også ofte for mere komplicerede behandlinger.
Indiske læger er kendt for organtransplantation og indgreb på åbent hjerte, også hos børn. Det stedlige marked er værd ca. 2 mld. dlr. om året, mener konsulentfirmaet McKinsey. Man rejser til Bangkok endog for kønsskifteoperationer.
Den store interesse for billigere behandlinger har spredt sig også til Østeuropa. Briter, tyskere, franskmænd og østrigere er hverdags gæster på ungarske og tjekkiske klinikker.
Polen har hidtid ikke været betragtet som en betydningsfuld aktør på dette lukrative marked. Men polske virksomheder er nu gået stærkt i gang med at arbejde på det.
Plastikkirurgerne indrømmer, at behovet for deres servicer stiger meget stærkt. Opfordret af programmer som „Jeg vil være smuk” accepterer polske kvinder mere og mere ofte at skønhed kan korrigeres ved hjælp af skalpellen. Derudover transporterer de stærkt voksende billige flyforbindelser med Tyskland, Storbritanien og Sverige valutastærke kunder.
(...)
Det samme gælder odontologi, dog her er regninger betydeligt højere. – Vores klinik specialiserer sig i indsætning af titanimplantater. Det er den højeste teknologi, utroligt dyr, men i Polen betaler briten for et implantat med kronen halvdelen af den engelske pris – siger Marcin Gaborski fra virksomheden Hahs Protodens i Szczecin.
Ugentligt betjener firmaet 50 tyskere, englændere, skandinaver og ansætter allerede 12 læger, ni teknikkere og hele seks personer, som sørger for kommunikationen med udlændingene og tager sig af dem i Polen. – Takket være de udenlandske patienter udvikler vi os, og for nylig har vi investeret i en computertomograf for 700 tusinde zloty – siger Gaborski.
Rekonvalescenter til vandet
Men tandlægernes og kirurgernes patienter nøjes ikke med smertefulde og indgribende behandlinger. – De kommer oftest til Polen for længere perioder end det er påkrævet af medicinske procedurer. Sommetider må de ikke flyve i flere dage efter at de har forladt syghuset. Der rejser de gerne til et af kurstederne – siger Ewa Sobiecka fra Damians Centrum. Hendes firma, som de fleste, samarbejder med kursteder, pensioner eller hoteller, som tilbyder spa-behandlinger.
(…)
- Trebyen, Masurien, Hel-halvøen og selv byer som Warszawa eller Szczecin – alle disse steder skal et betydningsfuldt fem eller fire stjerner hotel have et kurcenter eller en spa – siger Łopaciński.
For resten ser denne business her lidt forskelligt ud end i Tjekkiet eller Slovakiet, hvor man i stor grad benytter termisk vand. Der satser man på tjenester for folkemasser. Man bygger store aquaparker med svømmehaller, rutchebaner, hvor hele familien kan have det sjovt. I Polen er det en luksus for de rigeste at tage på et spa-hotel. En almindelig polak vil hellere bade i Karlove Vary, mens hos os opholder sig en gennesnitlig rig tysker eller englænder – forklares der.
Ophavsmænd til prestige
Det er svært at skaffe sig nøjagtige data, hvor mange turister interesseret i istandsættelse af deres kondi kommer til Polen. Institut for Turisme estimerer, at der kan være tale om min. 1,5 pct. af knap 16 mio. turister i 2006 (denne procentdel kan være større, idet resultatet er på grænsen af undersøgelsesfejl). Dette tal omfatter ikker dem, der besøger Szczecin, Gorzów eller Zielona Góra for en dag for at få lavet en plombe.
Dette giver i det mindste ca. 250 tusinde mennekser. Hvert af disse mennesker har sidste år brugt herhjemme 250 dlr. Hver persons gennemsnitlige udgifter i det 1. kvartal 2007 er allerede 30 pct. større, og antallet udenlandske patienter stiger også meget hurtigt.
Selv om det er et lille beløb i forhold til landsøkonomi, mener direktøren, at de medicinske turister har en betydning for vores prestige – De skaber vores image som et land, der støtter helbredsudvikling, hvor man kan rejse også, når man ikke er i topform.
(…)
Gazeta Wyborcza, 8.10.2007