Artikel i tysk Bild

SYV NYE TÆNDER TIL HALV PRIS.
Till Weingarten

"Om nogle få timer skal jeg have et dejligt hvidt smil", håber Dirk Weber, en mand på syvogtredive år, der realiserer en utypisk ide – han lader sine tænder behandle i udlandet. På en dentalklinik, som han selv har fundet, lige ved den polsk–tyske grænse. Da Weber bor i Berlin er en 150 km rejse ikke et problem.

I dag skal han have det sidste af fire planlagte besøg hos hans polske tandlæge. "Under tandbehandlingen i udlandet var jeg desværre nødt at gå tidligere fra mit arbejde. Det kan nok lade sige gøre".

Medicinturismen blomstrer i Szczecin. Klinikken er åben hver dag til kl. 21.00, lørdage til kl. 16.00, og ved behov også om søndagen. For Weber er det også en af grunde, der taler for "at ordne sagen i Szczecin".

Det, at han skal have en dentalhjælp, var klar for ham i godt 1 år. Efter besøget hos en tysk tandlæge viste det sig, at han skal investere i fire fuldkeramiske kroner samt en trepunkts bro. Udgiften til foretagendet skulle beløbe sig, ifølge den tyske tandlæges regning, til over 6000 Euro. "Det er et stort beløb", siger Weber.

Da han ikke havde ubehagelige smerter valgte han at udsætte behandlingen til et senere tidspunkt. I maj læste han i en af aviserne om muligheden for behandling af tænder i Polen. Priser på behandlingen var mere attraktive end de tyske. Ingeniør Weber søgte efter de for ham interessante oplysninger på Internet. "På forum for patienter læste jeg deres udtalelser, der var meget positive". Og hans venner reagerede meget skeptisk: "Tænk, hvad du laver, du vil få masse af problemer hvis noget vil gå forkert". De var mere bange for mig end jeg selv var.

Grinende kører han nu med en hastighed på 160 km/h til det sidste besøg. Hele vejen har han otte gange – ca. 1200 kilometer. Han sørger altid for at rejsen ikke er en stor økonomisk belastning for ham. "Hver gang tanker jeg min bil op. I Polen koster benzin kun 80 cent. Ud over det køber jeg altid cigaretter - 1,60 euro pr. pakke". Den største besparelse var for ham dentalbehandlingen. "Knapt en halv time efter en telefonisk samtale var både omkostningsoversigten og behandlingsplanen sendt pr. fax. Alle dentalarbejder blev ansat til ca. 3000 euro". Det var overbevisende for ham. "Jeg har aldrig troet, at behandlingen i Polen kunne være udført dårligt," fortæller han. "Tandlægen har et diplom som bevis på afslutning af Medicinakademiet samt uddannelsescertifikater".

Behandlingen begyndte allerede under det første konsultationsbesøg – med slibning af tænder til kroner. Og grunden til det var ikke ønske om at spare tid og penge, men først og fremmest på grund af hast fra patientens side. "Jeg ville gennemgå det hele meget hurtigt, uden unødig bureaukrati". Af den grund havde han ikke henvendt sig til sin sygekasse om medfinansiering.

Klokken er 18.30. Weber kører langsomt til grænseovergangen, viser grænsekontrolløren sin pas. Få minutter senere peger han på en bygning, som ligger i nærheden af afkørsel fra motorvejen. Solen går ned og forsvinder bag bygningen. I tusmørket ses et stort skilt: "HAHS –  Klinika Implantologii - Implantatklinik". Skiltet er placeret på bygningens frontside, over parkeringspladsen, hvor Weber stiller sin bil.

Patienten er lidt nervøs før besøget, hans kroner skal cementeres i dag. På panden, under hans blond hår ses små svededråber: "jeg vil børste tænder inden det begynder".

I receptionen står en patient fra Danmark, han taler engelsk. Dirk Weber venter tålmodigt. "Det er ikke særligt godt med kommunikation her. Assistenter taler kun polsk. Det er bedst at tale med direktøren, der taler godt tysk."

Klinikkens chef, Marcin Gaborski (30 år) er på arbejde selvom det er aften. Med ham har Weber, ved hjælp af telefon og e-post, aftalt alle organisatoriske ting – fra aftaler om tidspunkter til betalingsbetingelser. "Gaborski er en professionel, der ved, hvordan kan man vinde og holde en patient ".

Marcin Gaborski er som den eneste i klinikken i en grå habit i stedet for en hvid kittel. Han sørger for at få Webers behandlingskort frem. Det gør han for hver eneste udenlandsk patient. Han deltager dog ikke i behandlingen – han er ikke tandlæge. Han har læst økonomi og virksomhedsorganisation, han har også afsluttet videregående studier - "International ledelse" i Berlin.

På trods af sen tid er klinikken i fuld gang. Dør til operationsværelser åbnes og lukkes, assistenter taler med hinanden, sekretæren går med dokumenter. Klinikken har syvogtyve ansatte: ni tandlæger, syv dentalteknikkere i Protodens laboratorium, otte tandassistenter og tre receptionister. Ifølge Gaborski er det ikke klinikkens størrelse, der garanterer for dens høje kvalitet, men materialer af højesteklasse samt behandlingens metoder og teknik. "Alle materialer til protetik ordres hos den ledende leverandør på det svenske marked, firma Nobel Biocare", fortæller han.

I Webers tilfælde har man foretaget en edb-skanning af kæbernes aftryk. Ved hjælp af skanningen har man lavet et tredimensionalt billede, som derefter blev sendt til Sverige. De svenske laboranter i Nobel Biocare har indledningsvis slebet broer og kroner, som senere fik deres endelige form på klinikkens dentallaboratorium.

Marcin Gaborski ville gerne se flere tyske patienter i klinikken. Indtil nu er det 15 af 100 patienter, der kommer fra Tyskland. "Forholdet bliver ændret når kvaliteten af vores behandling bliver almindeligt bekendt", sikrer han "vi vil ikke have kun de patienter, der kommer her til nogle små behandlinger. Tyskere er meget gode patienter – de forventer, at for deres penge får de den bedste løsning." For patienter, der har sygeforsikring i National Sundhedsfond er behandlingen på Hahs klinik alt for dyr.

Weber sætter sig på tandlægestolen. Der er seks af dem, og tre står i en steril operationssal. Tandlæge Agnieszka Lewińska (32 år) siger høfligt goddag på engelsk og begynder at cementere kroner. Hun arbejder med en stor rutine og effektivt. Dentalassistent Aneta (23 år) hjælper hende lidt. Under behandlingen veksler tandlægen et par ord med Weber. Det ser ud som om berlineren har en fuld tillid til hende – han har ikke spørgsmål.

Klokken er 20.40 og behandlingen er afsluttet med en fuld succes. Weber ser på sine tænder i en lommespejl. "Det er i orden", siger han. De enkelte behandlingsetaper: ubehagelig slibning af tænder, to prøver og rodbehandling samt cementering af kroner og broen hører nu til fortiden. Det hele har taget otte dage. Medens Agnieszka Lewińska skriver regningen ånder patienten tungt. Med en let læspen siger han: "Alt sssssidder ssssuper. Det gør ikke ondt". Gaborski gratulerer ham: "Jeg ønsker alt godt. Hvordan vil De betale?" Som i supermarked betaler Weber med kreditkort. "De nye tænder" kostede i virkeligheden det halve af den tyske pris – Webers konto er blevet lavere med 3358. Ud over det yder Hahs klinik en femårs garanti. Det er mere end i EU lande. "Jeg vil altid behandle mine tænder her ", smiler Dirk og viser nye tænder. Med en stor glæde stige han ind i bilen, som er købt i Holland – med 30% rabat.

GESUNDHEITS BILD 2004, nr. 4
 

Dansk
Teaser: 

I juli 2004 havde Bild en firesiders artikel om tandbehandling på vores Klinik.

Data: 
juli 2004